«Ελληνικός Κόσμος» Εκπαιδευτικά Προγράμματα 2010 – 1011
Ο «Ελληνικός Κόσμος» υποδέχεται τη νέα σχολική χρονιά με καινούρια εκπαιδευτικά προγράμματα και νέες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που απευθύνονται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Τα προγράμματα έχουν σχεδιαστεί και υλοποιούνται από το Τμήμα Μουσειοπαιδαγωγών. Τα παιδιά παρακινούνται να συνεργαστούν, να παρατηρήσουν, να ερευνήσουν και να δημιουργήσουν.
- Τα νομίσματα διηγούνται Νέο
- Βυζάντιο, άνθρωποι και επικοινωνία Νέο
- Θαλασσοπόροι μιας άλλης εποχής Νέο
- Υπάρχει σε όλα λύση; Ταξίδι στον Κόσμο των Αρχαίων Ελληνικών Μαθηματικών
- Συνάντηση στην Αρχαία Αγορά
- Είμαι όπως τρώω…
- Μαρότες, γιγαντόκουκλες, σκιές, αντικείμενα και άλλα στην παράσταση «Γεννητούρια, δώρα και εκπλήξεις» – Πειραματισμοί με κούκλες και παράσταση κουκλοθεάτρου
- Αναπαράσταση μιας ανασκαφής
- Η ελιά. Το δέντρο, ο καρπός και ο χυμός του. Το χρυσάφι της ελληνικής γης
- Γη, ένας πλανήτης ζωντανός – ηφαίστεια και σεισμοί…
- Στα ίχνη των μύθων, στα χρόνια της Προϊστορίας
- «Φτου ξελευτερία»… το παιχνίδι αρχίζει!
- Ένα λαϊκό παραμύθι καμωμένο με κούκλες για παιδιά
- Θέατρο, μια τέχνη τεχνών «Θόλος»
- Παραστάσεις Εικονικής Πραγματικότητας
Τα νομίσματα διηγούνται Νέο
Πού και πότε επινοήθηκε το νόμισμα; Τι κρύβει η παράσταση πάνω του; Ποιοι μύθοι απεικονίζονται; Υπήρχαν διεθνή και κοινά νομίσματα στην Αρχαιότητα; Τι ρόλο έπαιξε το νόμισμα στο εμπόριο; Δείτε τις «δύο όψεις του νομίσματος» το Νοέμβριο του 2010 μαζί με την πρώτη παρουσίαση της νομισματικής συλλογής του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Απευθύνεται σε μαθητές από Γ’ Δημοτικού έως και Γ’ Λυκείου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι πενήντα μαθητές.
Το Βυζάντιο, λόγω της θέσης του, αποτελούσε σημαντικό επικοινωνιακό κόμβο. Η ανάπτυξη του πολιτισμού βασίστηκε σε ένα καλά δομημένο σύστημα επικοινωνίας, ανταλλαγής και κίνησης ανθρώπων. Το δίκτυο των χερσαίων και θαλάσσιων δρόμων, η αυτοκρατορική διοίκηση αλλά και το σύστημα των φρυκτωριών στο στρατό είναι κάποιες μόνο όψεις του δικτύου επικοινωνίας που διέθετε το Βυζάντιο. Οι μαθητές, μέσα από ποικίλες δραστηριότητες, έρχονται σε επαφή με τους τρόπους, τις δυνατότητες και τους περιορισμούς της επικοινωνίας στον πολυδιάστατο βυζαντινό χώρο.
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Απευθύνεται σε μαθητές από Ε’ Δημοτικού έως Β’ Γυμνασίου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι πενήντα μαθητές.
Η τριακόντορος του «Ελληνικού Κόσμου» ετοιμάζει ταξίδια γνώσης! Θα γνωρίσουμε την ιστορία ενός αρχαίου πλοίου, τη ζωή πάνω σε αυτό αλλά και τη ναυτιλία στην αρχαία Ελλάδα. Ένα σεντούκι αποκαλύπτει πλευρές της ναυτικής ζωής στην Αρχαιότητα και τους λόγους που οδήγησαν σε ναυτικά ταξίδια. Ας επιβιβαστούμε και με πλοηγό τη φαντασία μας ας ταξιδέψουμε στην ιστορία!
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Συνοδεύεται από την εφαρμογή Εικονικής Πραγματικότητας «Περιήγηση στην Αρχαία Μίλητο».
- Απευθύνεται σε μαθητές από Β’ έως ΣΤ’ Δημοτικού.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι πενήντα μαθητές.
Ποιοι λαοί ασχολήθηκαν πρώτοι με τους μαθηματικούς υπολογισμούς; Πώς σχημάτιζαν τους αριθμούς τους οι Αιγύπτιοι και πώς οι Βαβυλώνιοι; Ποιες είναι οι εφευρέσεις του Αρχιμήδη; Πώς χρησιμοποιούνταν τα μαθηματικά στην καθημερινή ζωή; Τι σχέση μπορεί να έχει η αστρονομία και η φιλοσοφία με τα μαθηματικά; Πώς διαδόθηκαν αυτές οι γνώσεις σε ολόκληρο τον κόσμο και
πώς γεννήθηκε η μαθηματική επιστήμη; Μαθηματικά χωρίς χαρτί και μολύβι, μαθηματικά με τρόπο απλό και διασκεδαστικό!
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Μπορεί να συνδυαστεί με την εφαρμογή Εικονικής Πραγματικότητας «Εύρηκα! Ιστορίες από τον Αρχιμήδη».
- Απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου, καθώς και σε παιδιά Νηπιαγωγείου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι εκατό μαθητές.
Πώς λειτουργούσε η Αγορά την εποχή της μεγάλης ακμής της αθηναϊκής πόλης-κράτους; Πώς θεσπίστηκαν οι αρχές της δημοκρατίας; Η ελευθερία του λόγου, η δημοκρατία, η φιλοσοφία, η ισονομία και το εμπόριο είναι ορισμένες από τις ιδέες, τις αξίες και τις πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας.
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Μπορεί να συνδυαστεί με τις προβολές στη «Θόλο», το θέατρο Εικονικής Πραγματικότητας του «Ελληνικού Κόσμου».
- Απευθύνεται σε μαθητές από Δ’ Δημοτικού έως και Γ’ Λυκείου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι εκατό μαθητές.
Το φαγητό είναι ο φύλακας της καλής υγείας του σώματος. Γνωρίζουμε όμως τι είναι κρυμμένο μέσα στα τρόφιμα; Ας μαζευτούμε, λοιπόν, γύρω από το τραπέζι και χρησιμοποιώντας σκεύη, τροφές, μπαχαρικά και μυρωδικά ας συνθέσουμε τις δικές μας γευστικές δημιουργίες και μυρωδιές… Μέσα από δραστηριότητες και ανακαλύψεις θα διαπιστώσουμε την αξία της τροφής και της ισορροπημένης διατροφής.
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Διαμορφώθηκε σε συνεργασία με το Ίδρυμα ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ.
- Απευθύνεται σε μαθητές από Α’ Δημοτικού έως Α’ Γυμνασίου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι πενήντα μαθητές.
Έχετε κρατήσει στα χέρια σας μαρότες, γιγαντόκουκλες ή φιγούρες σκιών; Γνωρ
ίζετε με ποιο τρόπο και με ποια υλικά μπορούμε να φτιάξουμε θεατρικές κούκλες; Αφού απαντήσουμε σε όλα αυτά, θα εξοικειωθούμε με τις τεχνικές του κουκλοθέατρου και θα παρακολουθήσουμε την παράσταση «Γεννητούρια, δώρα και εκπλήξεις», με στοιχεία για τη γέννηση του Δία και των ανθρώπων καθώς και για το κουτί της Πανδώρας.
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Αποτελεί συνεργασία του ΙΜΕ με τη γνωστή στο χώρο του κουκλοθέατρου κυρία Αριάδνη Νόβακ.
- Απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων του Δημοτικού και σε παιδιά Νηπιαγωγείου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι εκατό μαθητές.
Πώς γίνεται μια ανασκαφή; Ποιοι συνεργάζονται για να έρθουν στο φως κρυμμένοι θησαυροί του παρελθόντος; Πώς συντηρούνται τα ευρήματα και πώς αυτά χρησιμοποιούνται μετά για να συνθέσουν την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά μας; Ας πάρουμε λοιπόν τα εργαλεία του αρχαιολόγου για να ζήσουμε τη χαρά της ανακάλυψης του παρελθόντος!
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Μπορεί να συνδυαστεί με την εφαρμογή Εικονικής Πραγματικότητας «Συναρμολογήστε τα αγγεία».
- Απευθύνεται σε μαθητές από Δ’ έως Στ’ Δημοτικού.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι πενήντα μαθητές.
- Υλοποιείται σε ειδικά διαμορφωμένα σκάμματα, στον εξωτερικό χώρο του Κτηρίου 9 του «Ελληνικού Κόσμου». Σε περίπτωση που οι καιρικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν, οι μαθητές παρακολουθούν άλλο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Αναζητάμε την ιστορία της ελιάς, αλλά και τη σπουδαιότητά της για την Ελλάδα και ολόκληρη τη Μεσόγειο. Ένα δέντρο δεμένο με την ιστορία του τόπου μας, την καθημερινότητα και την ελληνική διατροφή.
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Συνοδεύεται από τις εφαρμογές Εικονικής Πραγματικότητας «Αναζητώντας το υγρό χρυσάφι» και «Περιήγηση στην Αρχαία Ολυμπία».
- Απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων του Δημοτικού και σε παιδιά Νηπιαγωγείου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι πενήντα μαθητές.
…δύο από τα φαινόμενα που μεταμορφώνουν τον πλανήτη μας. Οροσειρές μετακινούνται, θάλασσες εμφανίζονται ξαφνικά, ζεστά νερά αναδύονται, βουνά ζωντανά σχηματίζονται, πετρώματα, διαφανείς και λαμπεροί θησαυροί δημιουργούνται. Η Γη είναι ζωντανή, διαρκώς αλλάζει και μας προσφέρει τον πλούτο της.
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Απευθύνεται σε μαθητές από Γ’ Δημοτικού έως και Α’ Γυμνασίου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι πενήντα μαθητές.
Με όχημα τη μυθολογία, τα κείμενα του Ομήρου, των αρχαίων τραγικών και άλλων ποιητών, επιχειρούμε μια περιπλάνηση στους τόπους της προϊστορικής Ελλάδας. Τα ίχνη των Ελλήνων των Προϊστορικών χρόνων στο χώρο και στην τέχνη μάς αποκαλύπτουν έναν κόσμο στην αυγή του πολιτισμού. Με αναγνώσεις και εικαστικές και σωματικές δραστηριότητες τα παιδιά ανακαλύπτουν και φωτίζουν πτυχές του πολιτισμού μας κρυμμένες σε ιστορίες και εικόνες πριν ο χρόνος αρχίσει να μετρά για την ιστορία.
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Απευθύνεται σε μαθητές από Γ’ Δημοτικού έως Α’ Γυμνασίου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι πενήντα μαθητές.
Ώρα για παιχνίδι και κίνηση! Ας σηκωθούμε όλοι από τις καρέκλες μας και ας φωνάξουμε δυνατά «Φτου ξελευτερία»… το παιχνίδι αρχίζει!! Τα παιδιά ανακαλύπτουν την κρυφή, ευεργετική δύναμη των παιχνιδιών. Αποκαλύπτουν τους κρυφούς μηχανισμούς που συνθέτουν ένα παιχνίδι και τα συνδυάζουν όλα αυτά με την ισορροπημένη διατροφή.
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων του Δημοτικού, καθώς και σε παιδιά Νηπιαγωγείου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι πενήντα μαθητές.
Κούκλες που ζωντανεύουν ανάμεσά μας μας μεταφέρουν στον κόσμο του λαϊκού παραμυθιού «Κλεισμένη στα Τάρταρα-Μάρταρα της γης». Βασιλοπούλες, κακές μάγισσες, πρίγκιπες και στοιχεία της φύσης μπλέκονται μεταξύ τους και μας συνεπαίρνουν σε μια απρόβλεπτη περιπέτεια. Μια παράσταση κουκλοθέατρου που εστιάζει στο πώς ο άνθρωπος με τις πράξεις του συντελεί στην ισορροπία ή στην καταστροφή της φύσης. Η λαϊκή παράδοση συναντά τους προβληματισμούς του σήμερα και παραμένει επίκαιρη όσο ποτέ άλλοτε
- Η παράσταση:
- Αποτελεί συνεργασία του ΙΜΕ με το θίασο «Αθηναϊκές Μαριονέτες».
- Απευθύνεται σε μαθητές από Α’ έως Δ’ Δημοτικού και σε παιδιά Νηπιαγωγείου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι πενήντα μαθητές.
Τι είναι θέατρο; Τι είναι ηθοποιός; Λόγος, χρώμα, φως, μουσική, κίνηση, άνθρωποι, αντικείμενα, σκηνή και πλατεία… Η τέχνη του θεάτρου και η «τέχνη» του να παρακολουθώ θέατρο. Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχει σκοπό να μυήσει τους μαθητές στο μαγικό κόσμο της θεατρικής τέχνης.
- Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
- Aπευθύνεται σε μαθητές από Δ’ Δημοτικού έως Γ’ Λυκείου.
- Μπορεί να δεχτεί μέχρι πενήντα μαθητές.
Το περιεχόμενο των προβολών της «Θόλου» δεν είναι μαγνητοσκοπημένο, αλλά δημιουργείται από υπερσύγχρονο ηλεκτρονικό υπολογιστή τη στιγμή της προβολής. Απαιτεί την ενεργό συμμετοχή του θεατή, με αποτέλεσμα μια αμφίδρομη διαδραστική εμπειρία.
Ο συνολικός χρόνος για κάθε διαδραστική παραγωγή είναι περίπου 60 λεπτά.
Εισιτήρια για όλες τις παραγωγές Εικονικής Πραγματικότητας στη «Θόλο» διατίθενται και στα πολυκαταστήματα Public.
Στη «Θόλο» παρουσιάζονται οι ακόλουθες παραγωγές Εικονικής Πραγματικότητας:
2010 – 2011
Περιήγηση στην Αρχαία Μίλητο
Η Αθηνά στην Αρχαία Αγορά
Διαδραστική Περιήγηση στην Αρχαία Αγορά
Η Γη είναι το σπίτι μας
Περιήγηση στην Αρχαία Μίλητο
Στην παραγωγή αυτή γίνεται περιήγηση στη χερσόνησο και την πόλη της Μιλήτου, όπως ήταν δύο χιλιάδες χρόνια πριν. Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να εξερευνήσουν την εικονική πόλη και να γνωρίσουν τα σημαντικότερα δημόσια κτήριά της. Ξεκινώντας από την πύλη της στο Λιμάνι των Λεόντων, μπαίνουν στο ιερό του Δελφινίου Απόλλωνα. Στη συνέχεια, επισκέπτονται την Ιωνική Στοά, που στέγαζε τα καταστήματα της πόλης, το Ελληνιστικό Γυμνάσιο, τη Βόρεια Αγορά και το Βουλευτήριο, διακρίνοντας ακόμη και τις λεπτομέρειες στην αρχιτεκτονική των κτηρίων. Μπορούν να «πετάξουν» πάνω από την πόλη για μια τελευταία πανοραμική ματιά στον άρτιο πολεοδομικό σχεδιασμό της, ακόμη και να «βουτήξουν» στο λιμάνι της.
Η Αθηνά στην Αρχαία Αγορά
Το ταξίδι αρχίζει από την Αρχαϊκή περίοδο, με αφετηρία την κατεστραμμένη από τους Περσικούς Πολέμους Αγορά της Αθήνας. Με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς, που αναδύεται μέσα από ένα βράχο, οι θεατές μεταφέρονται στα Κλασικά χρόνια και περιηγούνται τα κτήρια που έχουν ανοικοδομηθεί στην Αγορά. Χρησιμοποιώντας μάλιστα το χειριστήριο με το οποίο είναι εξοπλισμένη κάθε θέση, οι θεατές συμμετέχουν στην κατασκευή της Ποικίλης Στοάς. Στη συνέχεια παρακολουθούν την πομπή των Παναθηναίων και ψηφίζουν στον οστρακισμό του 416 π.Χ. Στα Ελληνιστικά χρόνια παρακολουθούν την κατασκευή της Στοάς του Αττάλου, ενώ ο Μονόπτερος ναός είναι η αφετηρία για να φτάσουν στη Ρωμαϊκή εποχή. Μέσω του αμφορέα, που αποτέλεσε εξαρχής το μέσο για το ταξίδι αυτό στο χρόνο, οι θεατές επιστρέφουν στο παρόν, στις διαχρονικές αξίες και τα ιδεώδη που γεννήθηκαν στην Αρχαία Αγορά και αποτελούν σήμερα παγκόσμια κληρονομιά.
Για τις ώρες προβολών της «Θόλου» επισκεφθείτε το σχετικό κόμβο.
Διαδραστική Περιήγηση στην Αρχαία Αγορά
Οι θεατές ξεναγούνται στο χώρο της Αρχαίας Αγοράς και, με την καθοδήγηση ειδικού Μουσειοπαιδαγωγού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν οι ίδιοι τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν. Η αναπαράσταση της Αγοράς σε τρεις διαφορετικές στιγμές της ιστορίας της δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να αντιληφθεί την εξέλιξη μέσα στο χρόνο και τη μεταβολή των λειτουργιών του χώρου από εποχή σε εποχή, όπως αυτή αποτυπώνεται στις αρχιτεκτονικές και πολεοδομικές διαφοροποιήσεις της. Στην κλασική Αγορά (περί το 400 π.Χ.) τονίζεται η σημασία των δημόσιων διοικητικών κτηρίων και η ύπαρξη ενός μεγάλου ανοιχτού χώρου για συναθροίσεις και αθλητικές δραστηριότητες. Στα Ελληνιστικά χρόνια (περί το 150 π.Χ.) δεσπόζουν τα μεγάλα εμπορικά κτήρια (στοές) και δίνεται έμφαση στην ευεργετική δράση των ελληνιστικών ηγεμόνων. Τέλος, η ρωμαϊκή εικόνα της Αγοράς (περί το 150 μ.Χ.) αποτυπώνει τη σταδιακή της αποδυνάμωση ως διοικητικού και εμπορικού κέντρου, γεγονός που άφησε περιθώρια για την ανάπτυξη του θρησκευτικού και πολιτιστικού χαρακτήρα της, με την ανέγερση καινούργιων ναών, ωδείου, βιβλιοθήκης και νυμφαίου.
Για τις ώρες προβολών της «Θόλου» επισκεφθείτε το σχετικό κόμβο.
Η Γη είναι το σπίτι μας
Μια πολική αρκούδα πρωταγωνιστεί στην παραγωγή του ΙΜΕ με θέμα το περιβάλλον και την προστασία του. Στη διάρκεια της προβολής οι μικροί θεατές έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι περιβαλλοντικών γνώσεων.
Σχετικός κόμβος
Πηγή: Ελληνικός Κόσμος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου